Britse reguleerder start handhavingsacties tegen online gok bedrijven
UK Gambling Commission

Britse Kansspel Autoriteit in actie tegen online gokbedrijven

In het Verenigd Koninkrijk wordt de mededingingsautoriteit naar verluidt ingezet om handhavingsacties tegen een aantal online gok operators in te leiden waarvan wordt vermoed dat de consumentenwetten worden overschreden door inschrijvings acties aan te aanbieden die foutieve beloftes van contant geld of gratis inzetten betreffen.

800 ongelukkige klanten ontdekt

Volgens een rapport van de Competitie- en Marktautoriteit die nauwkeurig onderzoek heeft gedaan naar een reeks online gok en casino-websites zijn er ongeveer 800 ongelukkige klanten ontdekt. Dit onderzoek leidde er toe dat de regelgevers veeleisende antwoorden van verschillende bedrijven eisen, over hoe ze functioneren als sommigen naar verluidt bonussen aan nieuwe spelers aanbieden die een eerste storting hebben gemaakt, hoewel dit geld alleen kan worden uitbetaald nadat deze spelers honderden keren hebben gespeeld. Wil men weten wat de verschillende wager eisen zijn.

De Competitie- en Marktautoriteit verklaarde dat het bezorgd was dat een aantal van deze inschrijvings acties kwamen met "een reeks voorwaarden die" vaak verwarrend en onduidelijk waren "en in sommige gevallen, onrechtvaardig zijn". "Klanten zouden wel honderden keren moeten spelen voordat ze geld kunnen laten uitbetalen, zodat ze niet de keuze hebben om te stoppen, zonder hun winsten te kunnen innen".

Geen uitbetalingen mogelijk

De Competition and Markets Authority verklaarde voorts dat het bezorgd is dat sommige exploitanten "klanten stoppen die geld uit hun rekening op willen nemen", zelfs als ze zich niet hadden aangemeld voor een dergelijke bonus voor de eerste keer storten. Het opleggen van "hindernissen" zoals "minimum terugbetalingsbedragen die veel groter zijn dan de oorspronkelijke storting" is zeer kwalijk te noemen.

We weten dat online gokken altijd riskant zal zijn, maar bedrijven moeten ook eerlijk spelen, volgens Nisha Arora, Senior Director Competition and Markets Authority. "Mensen moeten de deal krijgen die ze verwachten als ze zich inschrijven voor een promotie en kunnen weg gaan met hun geld wanneer ze dat willen. Helaas hebben we gehoord dat dit niet altijd het geval is. Nieuwe klanten worden alleen verleid door aantrekkelijke promoties. Maar wil men laten uitbetalen dan worden er allerlei hindernissen opgeworpen. Daarom starten we vandaag handhavingsacties waar we denken dat de wet niet gehandhaaft is. We vragen ook mensen die moeilijkheden hebben gehad om hun geld te laten uitbetalen, als ze dit online hebben gegaan om ons erover te informeren en helpen het probleem nog verder te onderzoeken. '

Consumentenrecht geschaad

Hoewel de concurrentie- en marktautoriteit niet specifiek naam heeft gegeven aan bedrijven die handhavingsacties zouden kunnen verwachten, heeft men verklaard dat zij "een aantal exploitanten" op de korrel heeft waarvan zij geloofden in praktijken te hebben gesjeomeld. En waarschijnlijk het consumentenrecht hebben geschaad". De toezichthouder Verklaarde bovendien dat het "een waaier van bevoegdheden ter beschikking heeft om illegale activiteiten te beëindigen".